Sök:

Sökresultat:

1727 Uppsatser om Homogen marknad - Sida 1 av 116

Internationella skillnader i ledarskapet? : En studie av svenska snabbmatsrestaurangers överlevnad på en marknad  som präglas av stordriftsfördelar

Internationella företag med stordriftsfördelar har klarat sig bäst under lågkonjunktur och andra ekonomiskt svåra situationer. Globaliseringen har lett till en Homogen marknad och en ökad standardisering, kvalitet och känslor spelar i och med det en allt större roll. Vissa svenska företag har kunnat överleva och till och med haft möjlighet att expandera på den hårda internationellt konkurrensutsatta marknaden..

Differentiering och dess svårigheter på en homogen marknad : Corporate Social Responsibility som strategi på elmarknaden?

Denna uppsats behandlar problematiken kring differentiering genom CSR på den homogena elmarknaden. Elmarknaden har relativt nyligen avreglerats och präglas därför till viss del av en monopolistisk karaktär, vilket framkallar en utveckling av alternativa strategier. För företag på en Homogen marknad krävs, enligt Porter, en mer sällsynt differentieringsstrategi [Dess & Davis, 1984]. Därför kan ett företags CSR-arbete verka som differentieringsstrategi [Ou & Chai, 2007]. För en framgångsrik implementering förespråkar Reinhart tre kriterier; tillhandla hålla trovärdig information, skapa hållbara innovationer och undersöka viljan hos konsumenterna [Reinhart, 1998].De valda företagen för denna studie är; Fortum, GodEl och E.on.

Konsten att hitta unika värden i skapandet av ett erbjudande på en homogen marknad

Syftet med uppsatsen är att belysa faktorer bakom unikt värdeskapande, när aktörernas erbjudande konvergerar. Vi har valt att utveckla ett teoretiskt ramverk utifrån de teorier som vi tycker bäst kan användas för att förklara värdeskapande. Ramverket ligger sedan till grund för den empiriska undersökning som gjorts. Intervjuer har genomförts med fyra wellpapptillverkare som agerar på den skånska marknaden samt med ett antal grossister. Vid en jämförelse mellan vårt teoretiska ramverk och den insamlade empirin (pattern matching) har vi kunnat konstatera vilka tillgångar som är mest betydelsefulla i egenskap av unika värdeskapare.

Att utveckla en innovativ organisation. "Är du färdig snart?"

Följande faktorer är avgörande för Rambölls innovationssträvanden: Branschlogik.Ramböll verkar i en bransch där aktörerna försöker positionera sig med kvalité, men där priset är den främsta konkurrensfaktorn på en Homogen marknad.Strategi. Ramböll försöker framstå som innovativt men detta når inte ner till medarbetarna, som i första hand styrs av effektivitetskrav. Vinst- och effektivitetskrav påverkar verksamhet i större utsträckning än innovationsambitioner. Ledningen bör göra ett medvetet val om vilken strategi som skall användas..

Konsten att slå sig in på en överorganiserad marknad - En fallstudie av uppstickaren GodEl

Syfte: Utredningens syfte är att med hjälp av relevanta teorier studera och analysera entreprenörens roll samt de strategier som ligger till grund för GodEls inbrytning på en oligopolmarknad. Vi har även för avsikt att öka förståelsen för vad som krävs för att lyckas slå sig in i en bransch som består av en homogen produkt samt domineras av ett fåtal stora aktörer. Metod: Vi har gjort en kvalitativ fallstudie över ett företag och använt oss av primär ? och sekundärdata som sedan analyserats med hjälp av relevanta teorier. Vi har valt den abduktiva ansatsen då den passade vårt tillvägagångssätt på bästa sätt.

MANLIG OMVÅRDNADSHANDLEDNINGSGRUPP

Ekberg, A & Lidfors, J Manlig omvårdnadshandledningsgrupp. En kvalitativ studie om faktorer som påverkar upplevelserna, förväntningarna samt yrkesidentiteten vid deltagande i en homogen omvårdnadshandledningsgrupp. Examinationsarbete i omvårdnad 10 poäng. Malmö Högskola: Hälsa och Samhälle, Utbildningsområde omvårdnad, 2006. Omvårdnadshandledning har utvecklats och definieras som ett stödjande forum där möjlighet ges att reflektera över upplevelser, tankar och känslor i olika omvårdnadssituationer. Vid sjuksköterskeutbildningen introduceras omvårdnadshandledning för att studenterna ska ges möjlighet att utveckla ett yrkesetiskt riktigt förhållningssätt samt att kombinera teori och praktik.

Differentierings- och positioneringsmöjligheter på en mogen marknad - En undersökning av den svenska hemelektronikmarknaden

Uppsatsen undersöker om det är möjligt att differentiera och positionera sig på en mogen marknad, detta med hjälp av en studie av den svenska hemelektronikmarknaden. Vi undersöker följande aktörer; El-Giganten, Expert, ONOFF och SIBA. Vi undersöker marknaden genom en konsumentundersökning där vi får fram vilka differentieringsvariabler konsumenterna värdesätter, vart de gör sina inköp, samt vilka differentieringsvariabler de förknippar med de olika aktörerna. Slutsats: Vi anser att de går att differentiera och positionera sig på den svenska hemelektronikmarknaden, och därmed en mogen marknad, förutsatt att det finns differentierings- och positioneringsvariabler som konsumenterna värdesätter..

Surfa på den tredje vågen : ? svenska mode- och livsstilsföretags förmåga att fånga trender

Problemformulering: Vi lever i ett samhälle som präglas av digitalisering och som i ochmed det är i ständig utveckling. Trender kommer och går påmarknaden vilket innebär många förändringar som företag måsteta i beaktning. Ett företag som stannar upp i sin utveckling ersättssnabbt av ett nytt företag och riskerar att försvinna frånmarknaden.Syfte: Syftet med uppsatsen är att klargöra användandet avmarknadsstrategier för anpassning till olika trender inom modeochlivsstilsbranschen. Som grund för detta avser vi att analyserabetydelsen av olika trender och tredje vågen samt kopplingendäremellan.Metod: Uppsatsen bygger på en induktiv ansats där vi använt oss av enkvalitativmetod vilket innebär att vi använt oss av en ostruktureradintervjuguide när vi intervjuat sex utvalda respondenter.Referensram: Uppsatsen betonar den tredje vågen, trender samtmarknadsstrategier, detta är de områdena som vi finner intressantaoch relevanta att undersöka för att få ett så givande resultat sommöjligt i vår forskningsfråga.Slutsats: Vi tycker oss ha kunnat urskilja att svenska mode- ochlivsstilsföretag inte gör några större åtgärder för att förutspå nyamarknadstrender. Sverige är en Homogen marknad vilket innebäratt det är svårt för företag att vara trendskapare eftersom enHomogen marknad oftast väntar med att ta efter en trend tills denär erkänd.

Berikande samspel i undervisningen : En studie av interkulturellt förhållningssätt i undervisningen bland lärare i grundskolans senare år.

Syftet med denna uppsats var att undersöka om lärare använder sig av ett interkulturellt förhållningssätt i sin undervisning. En kvalitativ forskningsmetod med en fenomenologisk inriktning har använts. 12 stycken lärare på två olika grundskolor har intervjuats. Den ena skola hade i majoritet etnisk homogen men socioekonomisk heterogen sammansättning och den andra skolan hade en etnisk och socioekonomisk heterogen sammansättning av elever. Resultatet som uppkom visade att lärarna i den etnisk och socioekonomisk heterogena skolan i större utsträckning använde sig av ett interkulturellt förhållningssätt.

Nord Pools olika prisområden, samma marknad?

Sverige är på väg att förändras via uppdelning i flera prisområden på den Nordiska gemensamma elmarknaden. Många skandinaviska länder som agerar på Nord Pool är redan uppdelade i prisområden. Olika prisområden i ett land innebär att landet har olika elpriser på en och samma marknad, Nord Pool. För att definiera en relevant marknad kan man undersöka om olika prisserier följer samma långsiktiga trend. Syftet med denna uppsats är att undersöka om de länder som är uppdelade i olika prisområdena på Nord Pool tillhör en och samma marknad.

Konstruktionslösningar av platta på mark med avseende på ljudtransmission

Något som inte studerats tidigare i större utsträckning är hur olika grundkonstruktioner i anslutning mellan bostäder klarar stå emot ljudspridning i form av flanktransmission. Det finns troligtvis ett mörkertal för bostäder på bottenvåning i anslutning till grunden som inte uppfyller ljudkraven.Den här studien fokuserar på att jämföra två typer av grundkonstruktioner i anslutning till lägenhetsskiljande vägg. Konstruktionerna som jämförts är homogen och slitsad grundplatta. Dessa jämfördes genom värden från beräkningar i Bastian och från fältmätningar. De olika typer av värden som jämförs är stegljudsnivå och luftljudsnivåskillnad.

Segmentering och varumärkespositionering på dagens marknad för miljövänlig el

Uppsatsen har för avsikt att segmentera dagens marknad för miljövänlig el. Detta för att se hurföretag kan positionera sitt varumärke på marknaden. Teorin i uppsatsen omfattas avpositionerings-, varumärkesutvecklings- och segmenteringsteori. Där skapar vi även en bredsegmenterings-modell som vi kallar VMA-modellen med fyra olika segment och som baseras påtre tidigare segmenteringsmodeller. Med denna som grund gjordes en enkätundersökning i Uppsala och på Internet.

Hur bör man gå tillväga vid en lansering av en ny produkt på en marknad där reklam inte är ett alternativ?

Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka marknadsföringsåtgärder som man bör vidta vid en lansering av en ny produkt på en marknad där reklam inte är ett alternativ. Vi har valt att illustrera problematiken genom att studera den svenska spritmarknaden, som är ett tydligt exempel på en marknad där reklam är förbjuden. Vi har studerat en mängd olika marknadsföringsverktyg och försökt finna vilket eller vilka som är mest effektiva för att nå ut till slutkunden på en reklamlös marknad. Genom att studera en marknad där reklam inte är ett alternativ, har vi funnit andra marknadsföringsåtgärder att ta till för att nå ut till konsumenten och att vissa lämpar sig bättre än andra på denna marknad samt att de i kombination är ett starkt alternativ till reklamen. Vi har kunnat konstatera att det mest effektiva sättet att nå ut till slutkunden är att företaget ska rikta sina marknadsföringsåtgärder direkt till konsumenten och inte gå via mellanhänder.

Elevers problemlösningssamtal i matematikundervisningen

Resultatet från 2011 års nationella prov visar att problemlösning utgör det näst svåraste delområdet beträffande elever i årskurs 3. Flertalet forskare belyser att elever utvecklar nya kunskaper via kommunikation och samspel med andra klasskamrater. Vidare framhäver flera studier att somliga gruppkonstellationer ej resulterar i en stimulerande miljö för alla elever. Därigenom blir arbetets syfte att studera hur skilda gruppsammansättningar inverkar på elevers kommunikation vid problemlösningsarbete.Undersökningen genomfördes i en årskurs 2. Fyra skilda gruppkonstellationer valdes att studeras.

Mångkulturella och homogena skolor : En kvalitativ studie om lärares syn på undervisning om religioner vid fyra sydsvenska skolor

The purpose of this paper is to examine if there are any differences or similarities when it comes to teaching religion in a multicultural school versus teaching religion in a homogeneous school in Sweden. How do teachers describe religious education in schools and how do they justify their teaching strategies? What similarities or differences are there between teachers' approaches when teaching religion in homogeneous versus multicultural schools?The study is based on qualitative interviews which includes a total of four schools; two homogeneous and two multicultural. These schools have been selected with the help of the Migration Board's annual report from 2014 as well as from my own personal knowledge. One religious teacher from each of the schools was interviewed.The conclusion, among others, is that ethnic Swedish pupils do not have the same understanding of religion as students of different ethnicity.

1 Nästa sida ->